נשימה בריאה® שאלות ותשובות

נשימה בריאה® שיטת בּוּטֵייקוֹ – תשובות לשאלות נפוצות 

1. למה בכלל ללמוד נשימה?

הנשימה היא פעילות חיים בסיסית ביותר ומורכבת, הנשימה מגדירה חיים, ואיכותה קובעת את איכות חיינו.
הנשימה אורח-החיים ואיכות-החיים קשורים יחדיו, משפיעים ומושפעים מיחסי הגומלין בינהם. לאנשים שמתמודדים עם בעיות נשימה ביום יום – התשובה לשאלה ברורה מאליה: מחפשים נשימה רכה רגועה ונינוחה, רוצים מנוח מקשיי הנשימה. הסדרת הנשימה היא ההקלה מהסבל הבלתי-פוסק. עם הגיל רובינו סובלים מקשיים בריאותיים בעוצמות שונות. מסתבר שרבים מהקשיים קשורים לנשימה, וניתן להקל משמעותית על ידי הסדרת הנשימה. כל מי שבריאותו אינה כשהייתה – יכול להיטיב ולשפר ביישום נשימה בריאה. 

2. מה זה 'בּוּטֵייקוֹ'?

השם בּוּטֵייקוֹ הוא שמו של פרופסור רוסי שהתמחה בנשימה, וחיבר שיטה להבראה ושיפור איכות החיים על ידי שיפור הנשימה. שיטת בּוּטֵייקוֹ היא דרך מובנית לשינוי דפוס הנשימה, המבוססת על עקרונות פיזיולוגיים וידע מדעי. כיום שיטת בּוּטֵייקוֹ מוכרת ברחבי העולם כשיטת החלמה טבעית.

3. למה "נשימה בריאה®"? (ולא, למשל: 'נשימה נכונה')

המונח 'נכונה' בהקשר לנשימה הוא שיפוטי, מתנשא ומטעה.
חשוב לזכור שכל נשימה נכונה למי שנושם אותה: הנשימה מקיימת אותנו, זו דרכנו לנשום ולהישאר בחיים.
לא מדובר בהבדל בין 'נשימה נכונה' ל'נשימה שאינה נכונה',
מדובר בהבדל שבין נשימה שאינה בריאה, המתבטאת בבריאות משובשת, וכאשר הבריאות משובשת – גם הנשימה משתבשת. הנשימה והבריאות קשורות זו בזו. להתייחס לנשימה כאילו אינה נכונה, זה כמו לומר שהאדם אינו נכון…..
נשימה בריאה היא סמן לבריאות טובה, אנרגטית, נינוחה, רכה, נעימה ומשרתת אותנו.
שיפור הנשימה כפי שהוא נלמד בסדנאות נשימה בריאה® הוא תהליך הדרגתי, מתון, מתוך הגוף, בהקשבה לו, שמביא לדעיכה של סימפטומים ושיפורים ניכרים בבריאות, באיכות השינה, במצב הרוח ובאנרגיה.

4. איך לומדים נשימה בריאה® בשיטת בּוּטֵייקוֹ?

– בסדנאות של ארבעה שיעורים ממוקדים, בקבוצות קטנות עם התייחסות אינדיבידואלית;
– בכל שיעור נוסף נדבך לתרגול, וידע אינפורמטיבי שמעמיק את ההבנה;
– מתרגלים בבית עד להטבה יציבה;
– עם ליווי משוב והכוונה לאחר הסדנה.
על הסדנאות אפשר לקרוא כאן >>

 5. מה – זה כזה רציני ? 🙂

הנשימה היא ההרגל הכי אוטומטי שיש לנו שמשפיע על כל הגוף. כדי לשנות הרגל צריך לתרגל… הנשימה מזמנת לנו חמצן לתהליכים בגוף, קובעת בו את הכימיה, שבעצמה משפיעה על הנשימה. אז כן, זה רציני…. 🙂

6. מה ההבדל משיטות נשימה אחרות?

כמה הבדלים עיקריים:
המטרה: פיתוח הרגלי נשימה יומיומיים תקינים 24/7 לבריאות ואיכות חיים מיטבית
מקור השיטה: פותחה על ידי דר. קונסטנטין פבלוביץ בוטייקו – פרופסור לרפואה, סיים בהצטיינות את לימודי הרפואה במוסקבה 1952, התמחה בנשימה ובהבראה על ידי הנשימה, והוכיח בהצלחה את יעילותה
בסיס השיטה: השיטה מבוססת על עקרונות אנטומיים ופיזיולוגיים מדעיים מוכרים וידועים
התהליך הלימודי: סדרת הרצאות שיחות ותרגולים, חווייתי, הדרגתי, בליווי מקצועי, התאמות אינדיבידואליות כנדרש, ובתום הסדנה המשך משוב מבוסס-מייל
הידע: מועבר בסדנה, אין צורך להמשיך לבוא לשיעורים
ההתקדמות: תהליכית, הדרגתית, מתוך הגוף ובהקשבה לו
פעילות גופנית: מומלצת ביותר עם התקדמות השיפור הנשימתי

ועוד כמה נקודות מהותיות:
– ללא מכשירים, ללא תרופות
– אין גורו, מנהיג, אשרם וכו'
– אין כת, דת, תנועת שינוי, אמונה
– אין תרומות, אין התנדבות לארגון

7. למה הרופא שלי לא סיפר לי על שיטת בּוּטֵייקוֹ?

במערב השיטה עדיין אינה מוכרת, ומעטים מודעים לכך שיש שיטה מובנית לתיקון ושיפור הנשימה ובעוצמתה – שיפור הבריאות. בין הרופאים יוצאי חבר-העמים יש ששמעו על שיטת בּוּטֵייקוֹ.
רופאים עוברים הכשרה ועובדים בגישות הטיפוליות של המערכות בהן הם משולבים, שיטת בוטייקו אינה שיטה קונבנציונאלית.
אורתודנטים ורופאי שיניים מודעים לחשיבות הנשימה הבריאה® להתפתחות התקינה של הפה, הלסתות, הפנים והגולגולת, וחלקם אכן מפנים את לקוחותיהם להסדרת הנשימה.

8. איך יודעים למי יש בעיית נשימה?

אצל חלק מהסובלים הקושי מוכר: אין מנוח, כל נשימה מעייפת, לעתים מאומצת, לא ניתן להתעלם מהקושי. כך למשל: מי שנשימתו מצפצפת לא יכול שלא לשמוע את הנשימה שלו. הבעיה מחמירה כשהולכים לישון: אדם כזה יתקשה להירדם בגלל צפצוף נשימתו.

מצבים נוספים שמעידים על בעיות נשימה:
– נחירות, עצירות נשימה בשינה, שינה שאינה מרעננת
– כשמדברים בטלפון ונשמעים כאילו רצים
– כשעולים במדרגות ומתעייפים מהר מאוד
– כשצרודים כל הזמן
– מאנפפים: נתיב האוויר באף מצומצם/חסום, ושומעים את זה בדיבור
– נאנחים תדיר
– אינם מפסיקים לפהק
– 'צמודים' לטישיו
– בקבוק מים כל הזמן
– כשהשפתיים יבשות ומבוקעות, נעזרים כל הזמן בשפתון נגד יובש
– ש'לא מתחברים' או שונאים ספורט, תמיד שנאו ספורט, לא סובלים את זה, וכשמדברים אתם על הנושא – מסתבר שהנשימה קשה להם בספורט, מאז שהיו ילדים.
את כל אלה, ועוד, ניתן לתקן בשיפור הדרגתי של הנשימה.

9. איך משנים נשימה משובשת לנשימה בריאה®?

שינוי דפוס הנשימה נעשה בהדרגה, בתרגול לאורך תקופה, בפיתוח מודעות ובשינוי הרגלים. יש חשיבות לשינוי ההדרגתי: נדרש זמן להסתגל לשינויים.

10. מה כוחה של שיטת בּוּטֵייקוֹ ?

השיטה מחברת לעוצמה המדהימה שבנשימה איתה נולדנו, לכוחה המרפא של הנשימה הבריאה® שקיים בכולנו. מרגע שלמדתם את השיטה – הידע שלכם ואצלכם, פשוט, נגיש וזמין לכם בכל עת.

11. בשינה: איך יכול להיות שהנשימה משתנה בלילה?

הרי בשינה אין לנו שליטה על הנשימה ?
תהליך שינוי הנשימה הוא הדרגתי, ראשית יהיה שינוי בנשימה בשעות העירות והמודעות, בשעות בהן אנחנו שולטים על מעשינו. אחרי הטמעה יומיומית יתקבל שינוי בנשימה גם בלילה. ההסבר לכך נובע מקשרי-גומלין בין הנשימה שלנו והכימיה של הגוף: הנשימה משפיעה על הכימיה, והכימיה משפיעה על הנשימה. השינוי הנשימתי שנלמד בסדנה משנה את קשרי-הגומלין האלה: משנים את הנשימה, מה שגורם לשינוי בכימיה של הגוף, שמביא בעקבותיו שינוי בנשימה.

12. מה לגבי תרופות: צריך להפסיק לקחת אותן?

תרופות מרשם רשאי לשנות הרופא המטפל בלבד. המשתתפים בסדנאות מתבקשים להמשיך ולקחת את תרופות המרשם שלהם, בדיוק כפי שרשם להם הרופא המטפל, היחיד שמוסמך לקבוע ולהתאים מינון תרופתי.
אחרי שמגיעים לשיפור יציב אפשר לחזור לרופא המטפל, לשתף אותו בשיפורים, להתייעץ ולנהוג לפי הנחיותיו ושיקול דעתו המקצועי.

 13. תוך כמה זמן יורגשו השיפורים בבריאות?

מאחר והתהליכים הם פנימיים בגוף לא ניתן לנחש תוך כמה זמן ייפתרו הבעיות הבריאותיות. הזמן לשיפור הבריאותי מתארך ככל שהגיל עולה, ההיסטוריה הבריאותית הסימפטומתית והתרופתית ממושכת ומורכבת, והכושר הגופני ירוד.

מהירים להגיע לשיפור: צעירים חסונים, בכושר טוב, שלא נותחו ולא טופלו מעולם בתרופות. אנשים כאלה ישפרו את בריאותם בזריזות ובמהירות, עד כדי שבועיים-שלושה.
בקצה הממושך של הטווח: מבוגרים, הסובלים במשך שנים מכמה בעיות בריאותיות, עברו ניתוחים, מטופלים בתרופות, והכושר הגופני שלהם ירוד. להם ייקח זמן ממושך לשפר את בריאותם. בחודשים הראשונים יתחיל שיפור שלרוב אינו קבוע, וככל שממשיכים ומתקדמים השיפור מתקדם ומתייצב.

רוב המשתתפים בסדנאות נמצאים בין שני הקצוות, וכבר בשיעורים הראשונים של הסדנה חווים הפחתה בסימפטומים המטרידים. כדי לייצב את השיפורים נדרש להמשיך ולהטמיע את ההרגלים החדשים, ובהדרגה מומלץ לשלב פעילות גופנית מתונה.

14. אני מעשן: האם אני חייב להפסיק לעשן?

לא, כדי להצטרף לסדנה אין חובה להפסיק לעשן. רבים מהמשתתפים שהגיעו כמעשנים לסדנאות נשימה בריאה® הפסיקו לעשן, מרצונם והחלטתם, כאשר הבינו את חשיבות הנשימה הבריאה® בניגוד לנשימה בעישון. אם בכל מקרה תכננת להפסיק לעשן – הצירוף של הפסקת העישון ושינוי הרגלי הנשימה הוא צירוף מנצח. ואם כבר הפסקת לעשן – מומלץ וכדאי להגיע כדי להסדיר את הנשימה. להמשך קריאה על שיפור נשימתי אחרי גמילה מעישון >>

 15. לא סובל/ת לעסוק בספורט… חייבים?

הרתיעה הזו מוכרת, ובדרך כלל, בשיחה קצת יותר מעמיקה, מסתבר שרובם מתמודדים עם קושי בנשימה או אנרגיה ירודה. קל להבין את הרתיעה: עייפות בהשכמה, בנהיגה, במשך היום, אחרי ארוחה, לפנות ערב, בסוף היום וכו' מרחיקה מפעילות.
חשוב להטמיע הרגלי נשימה בריאה גם בספורט, ובסדנה יש התייחסות גם לכך.
מי שמטמיע את השינוי הנשימתי, בהדרגה ובמתינות, בתוך העיסוק בספורט – חווה הקלה עצומה, גם בספורט וגם לאחריו. השיפור הנשימתי מביא איתו שיפור באנרגיה. הפעילות הגופנית הופכת למהנה, נעימה, קלה, ללא כאבי שרירים. המתאמנים בריצה לשמירה על הכושר והטמיעו את השינוי הנשימתי בריצה, מספרים שאמנם לקח זמן, אבל התוצאות והתחושה הטובה לאחר הריצה שוות כל השקעה. ריצה היא רק אחת האפשרויות, כל פעילות גופנית אחרת לפיתוח כושר גופני ולשמירה עליו – כדאית.
אז לא חייבים…. אבל מומלץ !

16. למה הלימוד בקבוצה עדיף על לימוד אישי-פרטני?

כפי שפרופסור בוטייקו מצא – בקבוצה לומדים הרבה יותר, מכמה סיבות:
– כאשר משתתף שואל שאלת הבהרה, ההסבר שלי יהיה קצת שונה / מפורט / מרחיב יותר / אולי עם דוגמאות נוספות וכו'. לרוב מסתבר שההסבר הנוסף התאים לעוד משתתפים, והבהיר להם יותר מכפי שנראה מלכתחילה.
– יתכן ויש דברים שמשתתף יחשוב שהם רק אצלו, ובסדנה יסתבר לו מהמשתתפים שגם אצלם יש אספקטים זהים. או ההפך, משתתף יחשוב שכך אצל כולם ובסדנה יסתבר לו שרק אצלו.
– כאשר המשתתפים הנוספים משתפים מהתנסויותיהם, כולם יוצאים נשכרים מכך. בהשוואה ללימוד אישי-פרטני שהתלמיד ישמע התנסויות של אחרים רק ממני.
– אספקט נוסף רלוונטי במיוחד: ככל שרב הניסיון ורבה ההתמחות של מי שמלמד – כך טובה יותר יכולתו ללמד כל אחד מהמשתתפים בקבוצה.
מדריכי השיטה שאינם בטוחים בעצמם יעדיפו ללמד בהתאם ליכולתם באופן אישי ופרטני, במעטה של 'יתרון' לתלמיד. אין בכך כל יתרון, להפך, בלימוד אישי נגרע הרבה בהשוואה ללימוד בקבוצה.
לסיכום, הלימוד בקבוצה עדיף, מעשיר ומפרה, עוזר מאוד להבנה, ליישום, להתקדמות, ולשיפור.

17. איך משפיעה מוזיקה על הנשימה?

יש שמוצאים שקצב הנשימה שלהם מושפע מקצב המוזיקה, למשל: במוזיקה קצבית בעצמה גבוהה – ניתן להרגיש פיזית בגוף את הפעימות הקצביות, עד כדי תחושת התכווצות בשרירים. שהייה ממושכת ברעש קצבי עשויה להשפיע על הנשימה. חוקרים בבלגיה מצאו פגיעות בריאותיהם של בני נוער כתוצאה משמיעת מוזיקת Heavy Metal >> פרופסור בּוּטֵייקוֹ מצא שמוזיקת בארוק טובה לנשימה.

18. איך הגעת לשיטת בּוּטֵייקוֹ?

תקופה ממושכת חוויתי את מטרד הנחירות של בן-בית: שינה פגומה ועייפות למחרת. חיפשתי פתרון וכמו רבים הגעתי באינטרנט לשיטת בּוּטֵייקוֹ. הייתי מאוד סקפטית: כיצד ייתכן שבהיותי מורה לחינוך גופני, עם עשרות שנות ניסיון בתחום, לא שמעתי על שיטת נשימה שיכולה לשפר כל כך הרבה בעיות? חייתי אז בהולנד, וממש באותם הימים הגיעו להולנד שני המומחים הבכירים ביותר בשיטת בּוּטֵייקוֹ כדי ללמד: אלמנתו של פרופסור בּוּטֵייקוֹ ובנה הרופא. הצטרפתי ולמדתי מהם, בתחילה כתלמידה מן המניין, ובהמשך התמחיתי כ-Practitioner.

הוראת השיטה אפשרית רק למי שהתנסה בעצמו על עצמו בתהליך שיפור הנשימה ונרפא כך מבעיות בריאות, ואכן זה מה שקרה: שיפרתי את בריאותי לאין ערוך, ונושאים שנחשבים כ'זה מה שקורה עם הגיל'…. חלפו ואינם.
השלמתי את ההכשרה בהולנד ובאנגליה ואני עוסקת בהוראת השיטה מ-2005.

19. האם את  'מטפלת'?

עיסוקי בהוראה והנחייה להבראה בשיפור דפוס הנשימה. שיטת בּוּטֵייקוֹ משוייכת לרפואה המשלימה, זו שיטה להבראה טבעית.
בהבדל מגישות אחרות, אין כאן 'טיפול' במובן המקובל של המלה: לימוד השיטה נעשה בסדרה של הרצאות ותרגולים נשימתיים, ולרוב בישיבה סביב שולחן מרכזי. באנגלית מורי שיטת בּוּטֵייקוֹ נקראים 'Practitioner' שמשמעותה: מתרגל ומלמד אחרים, מתרגל ולומד בעצמו, מיישם למעשה, ועוד.

20. את מתייחסת לסימפטומים ולא למחלות בשם שלהן, למה?

מאחר ואיני נותנת תרופות, ואיני 'מתאימה' תרופה למחלה.
למעט מקרים ספורים שם-המחלה אינו עיקר ההתייחסות, הסימפטומים הם החשובים: מי שסובל מבעיות בריאותיות סובל מהאופן בו הן מתבטאות בסימפטומים, והשיפור המושג כשמשפרים את הנשימה מורגש בהפחתת הסימפטומים עד היעלמותם. יש גם בעיות בריאותיות שאין להן שם של מחלה, למשל: נחירות – עם כל הקושי שהן גורמות, הן אינן נחשבות למחלה אלא ביטוי של שיבוש נשימתי בשינה.

21. מצאתי באינטרנט מידע רב ואפילו סותר, תסבירי?

אכן יש שפע של חומרים על השיטה, ולא הכל נכון, עדי כדי מטעה.
טקסטים קטועים, מנוגדים, סותרים, מטעים, מתורגמים שגוי, מה שעשוי לגרום לבלבול. למי שעדיין לא למד באופן מסודר, או אין לו את מי לשאול או במי להתייעץ – קשה לברור את המוץ מהתבן.
כדוגמה, אחד התחומים המבלבלים הוא השימוש בתוספי מזון למיניהם: ברוסיה בזמנו של פרופסור בּוּטֵייקוֹ כמעט ולא היו תוספי מזון והשימוש בהם לא היה נרחב כפי שהוא מוכר לנו היום. מאידך, מאז צאת שיטת בּוּטֵייקוֹ מרוסיה למערב, נמצאו תובנות והתאמות שמאפשרות הטמעה של השיטה לחיים במערב, בשונה מהחיים ברוסיה.

22. בחרת שלא להתמקד רק באסטמה, למה?

הבחירה להתמקד בפתרון של קשיים מגוונים נסמכת על הרקע שלי ועל ההחלמה האישית שלי בנשימה בריאה® בשיטת בּוּטֵייקוֹ. כמובן שאני מטפלת בסובלים מאסטמה ושמחה ללמד את כל מי שמעוניין לשפר את בריאותו. אסטמה היא רק אחת מהתקלות שעשויות להתבטא כשהנשימה משובשת, רשימת התקלות האחרות ארוכה ביותר.
אישית, החלמתי מכמה וכמה תקלות בריאותיות, מבלי שהיה לי מושג שהן קשורות לדפוס נשימה שגוי, כגון: שעות שינה רבות בשינה טרופה ובלתי מרעננת, כאבי ראש בהשכמה, עייפות בלתי מוסברת במשך היום, פיהוקים בלתי פוסקים, כאבי מפרקים בלתי מוסברים, בעיות עור כולל Contact Dermatitis, ועוד. כולן עברו-חלפו תוך תקופה של התמדה בתרגול נשימה בריאה® ולא חזרו.

23. האם אפשר ללמוד נשימה בריאה® לבד, בעצמי, מקריאה בספר למשל?

הגישה של Do it yourself נכשלה: ב-1964 פרופסור בּוּטֵייקוֹ פירסם והפיץ 1000 עותקים כתובים של הנחיות ללימוד עצמי. תוך זמן קצר הוא הגיע למסקנה שהלימוד העצמי גורם נזק: אנשים יצרו לעצמם בעיות בריאות חדשות.
מאז הוא היה נחרץ בהתנגדותו לכך שאנשים ילמדו בעצמם, ובהרצאה ב-1969 באוניברסיטת מוסקבה הוא אמר:
"התרגול הנשימתי חייב שיהיה עם מדריך שלמד על עצמו את השיטה…. אנשים שניסו ללמוד מהסברים הכתובים נכשלו כי ניסו לחקות את מה שכתבנו. התוצאות שהתקבלו היו הפוכות מן הרצוי."
עד כדי כך הוא התנגד לגישה הזו, אסף את העותקים שנותרו, והשמיד! אותם, כדי למנוע טעויות.

לימוד עצמי, או ב'שלט רחוק', דומה ללימוד שחייה מקריאת ספר….: זו אינה המתכונת הנכונה, והניסיון שלי מוכיח זאת: לא אחת אני עוזרת לאנשים שניסו ללמוד ללא הדרכה מוסדרת ופיתחו הרגלי נשימה שגויים, נשימתם השתבשה ועם השיבוש יש הרעה בבריאות – מופיעים סימפטומים חדשים, וקיימים מחריפים.
חבל להגיע לכך.
כשהשיטה נלמדת כהלכה על סמך ידע וניסיון מקצועי מגיעים לתוצאות ומשפרים את הבריאות.
כדאי להגיע אלי לסדנת נשימה בריאה®
זו הדרך המומלצת ללימוד יעיל.

24. האם את עובדת גם עם ילדים?

אני מלמדת ילדים/ות מגיל שמונה ומעלה, תמיד בהשתתפות פעילה של אחד ההורים, ובדרך כלל אצלם בבית, בסביבתם הטבעית, כך שהילד מרגיש נינוח  ועם הורה תומך ומעורב בתהליך. הלימוד בגילאים האלה הוא בסדנאות פרטיות. התמיכה של הסביבה חיונית כדי שהילד יתקדם, ושיתוף דמויות מפתח בבית הספר של הילד – עשוי להועיל מאוד.
נערים ונערות בוגרים בגישתם יכולים להשתתף עם הורה מלווה בסדנאות, כמו כל משתתף בוגר.

25. עד איזה גיל אפשר ללמוד נשימה בריאה®?

אין מגבלת גיל, המגבלה עשוייה לנבוע ממצב בריאותי סבוך עם עליית הגיל. לפני שנים פגשתי נזיר בודהיסטי בן 93 שחי באנגליה, שלמד את שיטת בּוּטֵייקוֹ להקלה מאסטמה, שעד אז טופלה במשאפים. הוא היה יחסית 'צעיר' באורח החיים הנזירי – הצטרף למנזר בהיותו בן 70… על ידי תרגול בּוּטֵייקוֹ הוא הפחית משמעותית את השימוש במשאפים ולהפתעתו חל גם שיפור בלחץ הדם שלו.

26. תני דוגמאות לתרגילים, שנבין קצת במה מדובר

מצרפת תרגילים שפורסמו כתבה על נשימה בריאה® במגזין 'חיים אחרים' פברואר 2011:
תרגיל לרגיעה
יושבים בנוחות, שמים אצבע מתחת לאף, ומתרכזים בתחושות האוויר שעובר על האצבע כששואפים ונושפים. חשוב לשמור על נשימה טבעית ולא לשעות דבר באופן מכוון. אפשר לתרגל במשך כמה דקות, ומי שרוצה יכול לעצום עיניים.

תרגיל להרגעת שיעול
כדאי להתחיל בתרגול ברגע שמרגישים גירוי קטן בגרון, שלאחריו עלול לבוא שיעול. שיעול בפה פתוח גורם לגירוי של הגרון ועלול לעודד את השיעול הבא, ולכן חשוב לשמור על פה סגור בכל עת. התרגול אורך כעשר דקות, ונעשה כולו כשהאף והפה חפונים בכפות הידיים. בגירוי הראשון שמרגישים בגרון בולעים מעט רוק, וחופנים את האף והפה בכפות הידיים. נושפים נשיפה רגילה, ואחריה לא נושמים במשך שלוש עד חמש שניות. מחדשים את הנשימה בנשימות קטנות ועדינות, ושוב – בולעים מעט רוק, נושפים נשיפה רגילה ואחריה לא נושמים במשך שלוש עד חמש שניות. מחדשים את הנשימה בנשימות קטנות ועדינות. חורים על התרגיל במשך כעשר דקות.

תרגיל לפתיחת אף
נושמים כמה נשימות קטנות (בשלב זה מן הפה, מכיוון שהאף עדיין סתום) חופנים את הפה והאף בתוך כפות הידיים ועוצרים את הנשימה לכמה שניות, תוך כדי כך מטים את הראש קדימה ואחורה באיטיות כמה פעמים. מסירים את כפות הידיים ובודקים בנשימה 'קטנה' אם אפשר לנשום דרך האף. אם לא מצליחים, חוזרים שנית על הפעולות. כשהאף נפתח ומתאפשרת נשימה 'קטנה' דרכו, שומרים על המצב ומכניסים מעט אוויר בכל שאיפה, ולא נושמים בכוח. אם מוותרים וחוזרים לנשום דרך הפה, האף ייסתם שנית. אם נשמור על הנשימה ה'קטנה', האף ייפתח בהדרגה. בשלב זה מומלץ לבצע את תרגיל הרגיעה שהוסבר לעיל.

לקריאת הכתבה ב'חיים אחרים' >>

27. איך לבחור ממי ללמוד?

לא כל מי שמספר על עצמו שהוא 'מתמצא בנשימה' 'מלמד לנשום' או 'יודעי/מבין מהי נשימה תקינה' (והרשימה ארוכה) וכיוצ"ב הוא אכן בר-ניסיון וידע מקצועי מוכח. מומלץ לשוחח, לברר כמה נקודות, ולהתרשם אישית, למשל מהנקודות הבאות:
– מה הרקע המקצועי של מי שמלמד?
חשוב ביותר! כדי להבין את הערך המוסף שמובא לתהליך. מאחר והנשימה משמעותית ביותר אין מומחיות ללא הבנה רחבה ומעמיקה בנושא. מי שמלמד צריך לדעת יותר מאשר תרגיל כל שהוא, או יודע ללמד לנשום, או שיכתב טקסט משפה זרה לעברית, וכו'.
– ממה הוא אישית החלים בשיטת בּוּטֵייקוֹ?
רק מי שעבר על עצמו את תהליך השיפור הנשימתי במשך תקופה והחלים כך, יכול להבין מה קורה בתהליך, ונמצא במקום אחר לגמרי בהשוואה למי שרק מדבר על השיטה.
כדי ללמד את שיטת בּוּטֵייקוֹ אין די ב'מבט מהצד' או ב'התרשמות', הלימוד אפשרי רק אחרי שחווים את תהליך ההחלמה הנשימתי באופן אישי.
– האם זה עיסוקו ? או שהוא גם, וגם, וגם?
זהירות עם מי שמלמד / מטפל / ומערבב גישות ושיטות. המשמעות היא שעיסוקו והתמחותו אינם רק בשיטת בּוּטֵייקוֹ.
כאשר מתפזרים על גישות שונות:
א) לא ניתן לבודד את התועלת בשיטת בּוּטֵייקוֹ ולהעריך את השפעתה
ב) יתכן והשיטה מהולה בגישות נוספות
ג) הגישות השונות עשויות לסתור את העקרונות הפיזיולוגיים עליהם מבוססת שיטת בּוּטֵייקוֹ
ד) יתכן שמי שמלמד אינו בוטח ביעילותה של השיטה, ולכן הצטייד בכלים נוספים, עובד בגישות נוספות.
– מה הניסיון באספקטים כגון: הדרכה, הנגשת-ידע והוראה, פתרון קשיים אם מתעוררים?
הכישורים הניסיון והרקע המקצועי מאוד משמעותיים, מומלץ לברר ולהבהיר את הנושא הזה.
– האם קיבלת תשובה עניינית לשאלה שהעלית?
גם ההתרשמות האישית חשובה: האישיות והמקצועיות מתבטאת גם בקשר שנוצר במהלך שיחה, בהתייחסות ובמענה.

28. צריך לתרגל כל החיים?

לא אין צורך לתרגל כל החיים, מתרגלים עד שמגיעים לשיפורים יציבים בנשימה ובבריאות, ויש בשיטה מדד לכך.
מי שרוצה, יכול – כמובן – להמשיך ולתרגל.

29. איזה שיפורים מיוחדים / יוצאי דופן / חריגים, פגשת בעקבות השיפור הנשימתי?

חשוב לי לסייג שהשיפורים שכאן הם באמת חריגים, ולא ניתן היה לצפות אותם מראש:
– בגיל 60+ נעלמו כאבים שהופיעו אחרי שיתוק-ילדים בילדות, והיו ברקע כל השנים
– יתושים אינם עוקצים יותר
– העלמות כתמי-לידה
– שיפור בהמוגלובין בדם

30. זה נשמע כמו "קסם" – האם אכן כך?

לו היה מדובר ב'קסם' – לא היה צורך בתקופת תרגול והטמעה,
השיטה מבוססת על עקרונות פיזיולוגיים מוכרים שמסבירים את התהליכים והתוצאות.

31. למה לפעמים לא רשום באתר תאריך הסדנה הבאה, ופתאום מפורסמת סדנה בעוד שבוע?

המקדימים ומתעניינים מקבלים מידע מפורט ואת תאריכי הסדנה הבאה – ברגע שהם נקבעים.
הראשונים שיודעים על כך הם מתעניינים קודמים שביקשו שאיידע אותם, כדי שיירשמו במועד ויתארגנו בהתאם עם לוח הזמנים שלהם.
רק לאחר מכן אני מפרסמת ב'חלון החדשות הרצות' (כאן בצד ימין) את פתיחת הסדנה הקרובה.
בשלב הזה בדרך כלל כבר רשומים מספר משתתפים, ואפשר להצטרף בהתאם למקומות הפנויים הנותרים, על בסיס 'כל הקודם'.

מוזמנים ליצור קשר במייל >>  או ב- 052-5925318


32. יש לי שאלה – איך פונים אלייך?

אפשר לפנות במייל כאן >>  אפשר להתקשר: 0525-925318

=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=